ثمره عشق ماماني و بابايي اميررضاثمره عشق ماماني و بابايي اميررضا، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 20 روز سن داره

مسافركوچولو هديه اي از بهشت

شگون

1390/12/29 21:32
1,290 بازدید
اشتراک گذاری

شگون

يه خبر تاره

فردا روز تجربه چيزاي جديد

ديشب رسما توسط پسر عموم به عنوان شگون دعوت شدم. اينكه شگون چيه ميگم. برنامه روز اول عيد يه كمي تغيير كرد. 

ساعت هشت ونيم ميريم خونه حاجي بابا جون كه خيلي زياد دوستش دارم. ساعت تحويل اونجاييم. ساعت 11 صبح ميريم خونه پسر عموم . باز ساعت 12 برا نهار ميريم پيش حاجي بابا جون.

بعد از ظهر ميريم خونه بابا بزرگ جوني (باباي مامان) و تا شام اونجاييم. 

برخی از خانواده‌های ایران بویژه در مازندران به هنگام نوروز سفره عید نوروز را چند ساعت پیش از تحویل سال می‌چینند و در اشتیاق تحویل سال منتظر کسی می‌شوند که خود برای خود شگون آور قرار داده‌اند تا در نخستین ساعتهای سال نو به خانه شان بیاید و برایشان شگون بیاورد. هر یک از خانوادهای روستا، یکی از همسایه‌ها یا یکی از منسوبان به خود را برای خانه خود شگون آور می‌دانند و او را باصطلاح خودشان «سال‌مِج» مینامند. سال مج هر خانه‌ای، اولین کسی است که پس از تحویل سال به آن خانه وارد می‌شود. او با خوشروئی و نشاط با ظرفی آب به خانه میآید. آب را در حیاط خانه میپاشند و سال نو را به اهل خانه تبریک می‌گوید. افراد خانه، با سرور و شادمانی باستقبال سال مج خود می‌روند و او را به کنار سفره عید و سینی دعوت می‌کنند. آنها از سال مج با کلوچه‌ها و حلواها و نان و عسل و آجیل و میوه به گرمی پذیرائی می‌کنند و اعتقاد دارند که از یمن حضور سال مج و از شگون این پذیرائی، سفره شان در سال جدید همیشه پربرکت خواهد بود. به این مراسم، شگون‌آوری گفته می‌شود.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامانی شیما وحدیث
1 فروردین 91 3:14
آرزویم این است نتراود اشک در چشم تو هرگز مگر از شوق زیاد . . . نرود لبخند از عمق نگاهت هرگز . . . و به اندازه هر روز تو عاشق باشی عاشق آنکه تو را می خواهد . . . و به لبخند تو از خویش رها می گردد . . . و تو را دوست بدارد به همان اندازه که دلت می خواهد ............................... هرروزتان نوروز نوروزتان پیروز با آخرین پست سال به روزم ومنتظر جضورسبزت
مامان آنیتا
1 فروردین 91 20:20
سلام . عیدتون مباااااااارک
سعیده مامان آرتین
3 فروردین 91 12:07
درشکفتن جشن نوروز برایت در همه ی سال سر سبزی جاودان وشادی ،اندیشه ای پویا و آزادی و برخورداری از همه نعمتهای خدادادی آرزومندم.
مامان یاسمن الیسا
9 فروردین 91 10:55
امیر رضای کوچولو سال نو شما هم مبارک. مگه شما هم مازنی ریکا هستی ؟
مامان یاسمن الیسا
10 فروردین 91 19:56
من عاشق گرگان هستم و بخصوص لهجه فارسی صحبت کردنتون را خیلی دوست دارم. عاشق نهار خوران و النگ دره . چندین دوست گرگانی هم دارم. سال بسیار خوبی را در کنار طبیعت زیبای گرگان واستون ارزو میکنم.
مامان نازنین زهرا
11 فروردین 91 19:53
سلام عیدتون مبارک واییییییییی خوش به حالتون شما گرگان زندگی میکنید من پاییز برای اولین بار اومدم شمال و عاشق گرگان و جنگل گلستان شدم چه هوایی داشت خوش به حالتون همین امروز به بابای نازی گفتم ای کاش میشد دوباره بریم گرگان
مامانی سید کوچولو
14 فروردین 91 0:07
برادرم از بچگی اش موقع سال تحویل با سبزه و قران از اطاق میره بیرون و بعد سال تحویل میاد تو تا برامون خوشی و شگون بیاره. امسال پسر کوچولومو باهاش فرستادم بیرون... برای نی نی نازتون
مامانی درسا
16 فروردین 91 1:53
مامانی این رسمای قدیمی من عاشقشونم . ممنون برامون کامل توضیح دادی . یعنی شما شگون آور اون خانواده بودین . درست میگم . قربون گب پسر شگون آورم برم